Thuiswerken binnen de accountancy; de toekomst?

Thuiswerken binnen de accountancy; de toekomst?

Heeft thuiswerken binnen de accountancy de toekomst? De media staan er bol van; het nieuwe werken. Hoe gaat dat er straks uit zien? De beeldbel tips vliegen je om de oren en binnenhuisarchitecten geven adviezen over hoe je een gezonde en inspirerende werkkamer kunt creëren. Ja, zelfs tips van een diëtiste die beschreef hoe je je gezonde ‘thuiswerk’ lunch toch verrassend kunt maken. Deze lunch geeft je een boost voor de tweede helft van je thuiswerk dag!

Het is straks allemaal volledig geaccepteerd door het Corona-tijdperk. Thuiswerken zal nooit meer verdwijnen en is echt “here to stay”. Dat is wat de media en ‘de-nieuwe-werken- goeroes’ ons willen doen geloven. Maar is dat ook zo? Hebben accountantskantoren nu (noodgedwongen) proefondervindelijk geleerd dat het kan? En biedt dat soelaas voor de toekomst? Gaan we straks niet weer terug naar het gecontroleerde, altijd op kantoor zijn? Om half 9 ’s ochtends melden en afmelden als je om 18 uur weer naar huis gaat?

Wij hebben 25 kantoren binnen de accountancy gebeld en gevraagd hoe men denkt over thuiswerken in de toekomst. En dat levert interessante informatie op. En vraagstukken die de komende tijd op de agenda staan!

Alhoewel Corona ons niets goeds heeft gebracht, behalve dat de lucht een stuk schoner is, is door het verplichte thuiswerken nieuw inzicht ontstaan over het functioneren van medewerkers. Wat wel duidelijk is geworden is dat de afgelopen maanden ook de minder vooruitstrevende partner bewijs geleverd heeft gekregen dat thuiswerken zeker niet slecht is voor de productiviteit. Met goede software, videocalls en een goede thuiswerkplek blijkt het toch allemaal minder spannend te zijn dan het leek. Sterke nog, de productiviteit leed er ook niet onder. Integendeel horen wij!

Er was duidelijk een door de overheid opgelegde verplichting voor nodig, om bij een bepaalde groep, bewijs te leveren. Thuiswerken blijkt vaak juist zeer productief! Maar het levert meer op dan alleen een goede productiviteit. We trekken het breder, het is ook goed voor de financiën.

In onze rondgang langs de kantoren hebben wij de vraag niet meegenomen, maar dat thuiswerken goed is voor het milieu kan iedereen wel bedenken.

Wat valt op, wat wordt veel benoemd als pluspunten?

De communicatie is strakker en efficiënter

Iedereen kent het wel binnen de accountancy, die uit de hand lopende vergaderingen. Doodvermoeiend. Na de afgesproken eindtijd nog eens vragen gaan stellen over zaken die al zijn behandeld of nu niet spelen. Nog een extra rondje koffie en twijfelen over welk koekje het lekkerste is. Driekwartier te laat, nog napraten op de gang omdat een collega zich gepasseerd voelde. Om naar niet te spreken over die ene collega die 30 minuten later binnenvalt omdat zij in de file stond.

Het is duidelijk dat beeldbel vergaderen in veel gevallen veel efficiënter is. Men komt snel tot de kern. Geen koffiekoekje en thee-keuze-stress. Iedereen is op tijd en zit al klaar achter het beeldscherm. Natuurlijk is het beeldbellen anders dan iemand fysiek ontmoeten en spreken. Maar je collega’s ken je al een tijdje. Iedereen is bij de les.

Laatste artikelen:

Reistijd

Het woord dat het meeste viel tijdens onze gesprekken was ‘reistijd’. De reistijd vermindering wordt als zeer prettig en nuttig ervaren door partners; voor zichzelf maar ook voor de medewerkers. Minder stress en minder werkdruk. 1 of 2 dagen in de week geen woon-werk rit wordt als zeer plezierig ervaren. Iedereen is die files zo zat. Daarnaast scheelt het ook gewoon kosten voor benzine, parkeergeld en – uiteindelijk – slijtage van je auto. Belangrijker is dat het netto ook gewoon meer vrijetijd oplevert! Je steekt aan het eind van de dag gemakkelijk een uur in eigen zak. Dat is winst. Als je over de duim 46 weken werkt, waarvan twee dagen thuis, scheelt dat 92 uur! Dat zijn ruim 11 dagen! Om nog maar niet uit te rekenen wat het scheelt als je met het openbaar vervoer moet reizen. Maar niet iedereen ‘pakt’ die vrije tijd!

We maken thuis overigens ook lagere dagen. Het onafhankelijke onderzoeksinstituut OBERGO ondervroeg 406 mensen over hun werkuren. 61 procent van hen gaf aan thuis langer te werken dan op kantoor. Deze 61 procent gebruikte de reistijd nu om werkzaamheden te verrichten. De reistijd die gemiddeld anderhalf uur per dag was, is nu beschikbaar als werktijd.

Is het erg dat men soms een ‘privé-moment’ inlast tijdens werktijd? Eén van onze relaties was daar uitgesproken over; “als je van grasmaaien blij wordt, dan vind ik dat prima. Kan je daarna lekker fris en opgeruimd aan de slag”. Daarmee aangevende dat hij er niet zo mee zat dat men iets later start of eindigt. “Mijn collega’s kennen hun verantwoordelijkheid en ik vertrouw daar op”.

Parkeerkosten

Een onderdeel waar vooral kantoren mee te maken hebben die in bijvoorbeeld Amsterdam of Rotterdam zijn gevestigd. De parkeerplekken nemen eerder af dan toe en de kosten gieren daardoor de pan uit. Je gelooft het misschien niet, maar een parkeerplek in Amsterdam, weliswaar op de Zuid-As kost per maand 1.200,-! Excessief, maar €5,00/uur hakt er ook lekker in. We hoeven hier geen betoog te houden dat in afwisseling met je collega’s op de zaak aanwezig zijn, een mooie kostenbesparing oplevert.

Huisvesting

Eén van onze opdrachtgevers speelde met de wens om een bepaalde ruimte om te bouwen tot kantoorruimte. De groei zit er goed in en men had meer plekken nodig. Althans, dat was het plan in het Pré-Corona tijdperk. Recent heeft men besloten om die uitgave niet te gaan doen omdat de afgelopen maanden heeft laten zien dat er meer dan voldoende kantoorruimte is, als niet iedereen tegelijk aanwezig is.

Kantoortuin

Een modegrill van enkele jaren geleden. Wat menigeen behoorlijk wat stress opleverde. Want wat te denken van rustig en geconcentreerd werken als er 20 man op je heen bellen, hoesten, overleggen en rondlopen? De fiscalist of accountant die de kantoortuin kent, herkent dit maar al te goed. Gezellig, maar ook stress verhogend. Als de helft thuis aan het werken is, ontstaat er weer rust. Rust die volgens onze opdrachtgevers, iedereen ten goede komt.

De fulltimer is bijna uitgestorven

Een groot aantal van onze opdrachtgevers beschrijft de fulltime medewerker als een uitstervende diersoort. Parttime medewerkers zijn al veel meer gewend aan het feit dat werk en privé door elkaar lopen. En laat dit nou een hele grote groep fiscalisten en accountants zijn. Die zijn er al aan gewend dat op hun vrije dag de telefoon wel eens kan gaan en een klant zich meldt met een spoedje. Zij checken al dagelijks hun e-mail en schakelen toch wel als het echt belangrijk is. Je zou kunnen zeggen dat men beter omgaat met prioritering. Wat is wel belangrijk en wat kan tot morgen wachten.

Sociale verarming

Als je wat verder in je carrière bent gekomen, je wat meer vrijheid hebt verworven en je daarom meer reist (klantbezoeken, acquisitie, netwerkborrels etc.) dan is van de ene op de andere dag fulltime thuiszitten geen luxe. De eerste week voelt als een verplichte vakantie, maar net als voor de rondtrekkende accountant of fiscalist geldt eigenlijk voor iedereen: je werk heeft ook onmiskenbaar een sociaal element. Juist van die zaken die je energie geven. Iemand die al jaren thuiswerkt, herkent dit maar al te goed. Sociale armoede ligt op de loer zoals een vlo een hond zoekt.

De conclusie

De uitkomst van al onze gesprekken heeft onmiskenbaar een rode draad.
Het is duidelijk dat men denkt dat 1 of 2 dagen per week thuiswerken, de nieuwe norm wordt. Meer, 3 of 4 dagen, ziet men als ongunstig. Daarnaast wil men dat zo inroosteren dat de ene helft thuiswerkt als de andere helft op kantoor aanwezig is.

We hoorden al kantoren die het even – oneven model sterk in overweging gaan nemen. De even dagen werk je wel op kantoor, de oneven niet. Werk je fulltime, dan werk je de ene week drie dagen op kantoor en twee thuis, de week erop: twee dagen op kantoor en drie thuis. Werk je parttime dan is het helemaal helder in dit model.

Daarbij moet dan wel goed gelet worden op verantwoordelijkheden en bijvoorbeeld begeleiding. Je kunt een junior niet 3 of 4 dagen thuis laten werken; deze doelgroep heeft echt 1 op 1 begeleiding nodig. Iemand waar je binnen kunt lopen met vragen of om juist even te horen dat je goed bezig bent.

Procedures zullen opnieuw tegen het licht worden gehouden en de personeelshandboeken moeten worden aangepast. Het is nog te vroeg om in de pen te klimmen, maar dat er wat gaat veranderen is zeker.

‘Maak deeltijd thuiswerken mogelijk en spreid arbeidstijden’

Denktank Corinacrisis doet de volgende aanbevelingen, zo is te lezen in een artikel van Accountancynieuws. Faciliteer in deeltijd thuiswerken van werknemers, maak spreiding van arbeidstijden mogelijk en stimuleer fietsgebruik, bepleit de Denktank Coronacrisis.

Op verzoek van het kabinet stelde De denktank stelde enkele vuistregels op, ter ondersteuning van beleid vanaf 1 september 2020. De vuistregels moeten voorkomen dat na de schoolvakanties iedereen weer tegelijk het OV of de auto gaat gebruiken. De denktank adviseert bij het in deeltijd thuiswerken en spreiden van arbeidstijden rekening te houden met de sector, specifieke omstandigheden en het type werkzaamheden.

Bronnen:



Bel ons voor het inplannen van een afspraak of stel je vragen per e-mail. We komen er altijd zo snel mogelijk op terug.

Om die nieuwe mogelijkheden eens te verkennen nodigen we je uit om met ons in gesprek te gaan. Je kunt een gesprek inplannen met een van onze consultants.

Benieuwd wat Adviesgroep '88 voor je kan betekenen?