Partner, ga goed voorbereid het gesprek in!

Lees onze 9 tips hoe.

Het 1e gesprek was top!

We komen het vaak tegen. Een kandidaat van ons heeft een goed gesprek gehad met een senior fiscalist of accountant medewerker. De klik is er! Wat een leuk gesprek en een interesse van beide kanten. “We zaten direct op één lijn”! De uitnodiging voor het tweede gesprek volgt snel…..Positief geladen gaat de kandidaat het vervolggesprek in, dit keer met twee partners. De uiteindelijke beslissers.

En het 2e gesprek een afknapper…

Tijdens het tweede gesprek gebeuren er zaken waardoor de kandidaat in één klap van de roze wolk valt. De twee partners blijken niet te kunnen interviewen. Vragen en opmerkingen als ‘wat heb jij lang over je studie gedaan’, ‘apart verhaal hoor, je reden van vertrek, kan me dat niet voorstellen’, ‘wat denk je hier te gaan doen’, ‘hoe is de band met je vader’ en ‘vertel jij eens even, waarom je zo graag bij ons wil komen werken’. De twee partners wisselen de vragen en elkaar in rap tempo af. Men lijkt de kandidaat te willen fileren of doorgronden binnen een half uur. Er is blijkbaar haast bij? Kortom, het voelt zeker niet als een interview, maar eerder een kruisverhoor! De kandidaat heeft zijn keuze gemaakt, hier ga ik geen vervolg aan geven.

goed voorbereid gesprek in

Interviewen echt niet makkelijk

Toegeven, goed interviewen is moeilijk. Vooral met de wetenschap dat je “kijkt” naar wellicht een toekomstige collega. Maak je de juiste keuze en kun je je keuze intern verdedigen. Dit leidt soms tot gesprekken met je mede-vennoten die je keuze in twijfel trekken. Zonde. En onnodig.

De negatieve olievlek

Het zal je dan ook niet verbazen dat wij deze partners, tijdens onze gesprekken met accountants en fiscalisten ‘tegenkomen’. Niet fysiek natuurlijk, maar als onderwerp van gesprek. Deze kandidaat is dan bijvoorbeeld enkele jaren geleden op sollicitatiegesprek geweest bij de partner van kantoor of vestiging A te Alkmaar. Het was een kort gesprek en voor direct duidelijk; hier wil ik niet werken.

Vergis je niet in het ‘lopende vuurtje’ in bepaalde regio’s. Er gaan namen rond van partners waar je beter niet mee in gesprek kunt gaan. Laat staan voor wil werken. Deze negatieve olievlek dijt door de jaren heen enorm uit. Vergis je niet in de gevolgen als je een kandidaat slecht interviewt, onbehoorlijke vragen stelt of niet netjes aangeeft waarom hij of zij het niet is geworden.

Ook die kandidaat komt namelijk weer ergens te werken en zal zich niet terughoudend opstellen om een mening te ventileren, gevraagd of ongevraagd, als dat kantoor of die vennoot ter sprake komt. Good news travels fast bad news travels faster…..

Tijd om aan je interviewtechnieken te werken!

Wij hebben een aantal tips opgesteld waarmee je als partner/vennoot wel een goed gesprek kan voeren. Want alleen met de juiste techniek krijg je die  informatie uit de kandidaat, waarop je je beslissing kunt nemen. Maar zeker ook een gesprek voert waarbij je de kandidaat in zijn of haar waarde laat. Het gaat daarbij ook gewoon om een ‘goed gevoel’. Word je blij van het gesprek of niet. Dit kan heel goed terwijl je ook de juiste informatie weet te vergaren.

Andere interessante accountancy artikelen geschreven door Peter A. Tijssen:


Citaat:
“Het gesprek voelde aan als de ballotagecommissie die je kunt treffen als je voor het eerst je nieuwe schoonfamilie ontmoet”

Er zijn een paar key-words!
Doorvragen, vertrouwen winnen en leef je met name in, in de kandidaat.

Met doorvragen krijg je de informatie waar je echt naar op zoek bent. Daar zijn wat ingrediënten voor nodig waaronder een goede sfeer. Als interviewer moet je streven naar een ontspannen setting, een goede kop koffie, fijne omgeving om vrijuit te kunnen praten etc. Die goede sfeer draagt er mede aan bij dat kandidaten ‘sneller’ op hun praatstoel komen. En dat wil je.

Blijven vragen…

  1. Dus begin met het creëren van de juiste sfeer. Stel jezelf voor en vraag even of de kandidaat meeloopt om de koffie te halen. Check op voorhand welke relaties en mensen je gezamenlijk kent, dan heb je een haakje. Zijn er hobby’s of interesses die je deelt? Kortom, het kost even tijd, maar een goede interviewer zorgt voor de juiste sfeer. Wat het gesprek alleen maar ten goede komt.
  2. Open vragen stellen, vragen waarop je niet met ja en nee kunt antwoorden is enorm belangrijk. Oefen daar op, want die techniek kun je in elke situatie toepassen.
  3. In welke setting zit je, letterlijk. In je eigen een kantoor? Kantine, bedrijfsrestaurant of ga je buiten kantoor lopen of zitten? Stel dat je van jezelf weet dat je niet een geweldig interviewer bent, overweeg dan echt eens om buiten kantoor af te spreken en een wandeling te maken. Niet alleen gezond en praktisch, maar omdat je elkaar niet in de ogen kijkt, kom je ook niet voor ongemakkelijke momenten te staan. Echt een aanrader.
  4. Vraag door, wees nieuwsgierig. Bereid vragen voor als: Waarom geef je dat voorbeeld, hoe zit dat precies, waarom vraag je daarnaar, wat bedoel je daarmee, wanneer gebeurde dat, wat gaf je dat voor gevoel. Vraag door, rustig, maar laat je niet verleiden om genoegen te nemen met het antwoord als je onvoldoende te weten bent gekomen.
  5. Als je merkt dat je meer te weten wil komen, verander dan van onderwerp, of haal nog een kop koffie. Maar kom wel weer terug op de vraag die je eerder stelde en waarop je een verdieping wenst. Ook daarvoor zijn verschillende technieken, waarover later meer.
  6. Ga elk gesprek “blanco’ in. Vel niet op voorhand een oordeel op basis van de foto in het LinkedIn profiel of de gezellige foto op Facebook. Oordeel niet over leeftijd, komaf of geboorteplaats. Je openstellen voor je gesprekspartner, straalt vertrouwen uit en geeft comfort en rust. Let op signalen van spanning, onrust en ongemak. Je moet dat eerst proberen weg te nemen, alvorens je zou moeten beginnen.
  7. Een stilte laten vallen is soms ontzettend handig om het gesprek op gang te helpen of om een verdieping te krijgen. Kijk eens wat er gebeurt. Hoe reageert je kandidaat, gaat hij vragen stellen, is hij nieuwsgierig? Of klapt hij dicht?
  8. Een goede interviewer weet een gesprek goed af te sluiten. Om meerdere redenen.

A. Als je denkt, dat je kandidaat inderdaad de geschikte persoon is voor de vacature, dan is het fijn als je dat gelijk deelt en hem/haar met een goed gevoel laat vertrekken.
B. Als je twijfelt, geef je dat ook aan, benoem je die punten en geef je aan dat je het gesprek wil laten bezinken, met je collega’s wil bespreken en geef je aan wanneer je uiterlijk weer contact opneemt.
C. Als je weet dat dit niet de geschikte kandidaat is, dan nog moet je iemand met een ‘goed’ gevoel laten vertrekken. Benoem de goede kanten en punten, Maar schuw ook niet om kritisch te zijn.

9. Probeer niet teveel op een ‘HR-achtige’ manier het gesprek te voeren. Daarmee bedoelen we een gesprek dat uit een boekje met gouden tips komt en je houvast geeft met standaard vragen als ‘Noem eens 3 sterke punten van jezelf op’. Elke HBO/WO-er weet dan dat je de zaken niet serieus neemt.

Conclusie:

Interviewen is een vak. Je moet kunnen luisteren & vragen. Zonder oordeel, zonder al te snel conclusies te trekken. Je moet jezelf openstellen, wat van jezelf durven geven, signalen zenden om te kunnen ontvangen. Je moet bodylanguage kunnen lezen en luisteren naar wat er niet wordt gezegd.

Er zijn duizenden boeken geschreven over gesprekstechnieken. Natuurlijk kun je daar de tips en trics uithalen. Maar ik denk dat het met name belangrijk is om je eigen stijl te ontwikkelen. Zonder een vragenlijst voor je, met alle standaardvragen. Als je houvast wilt in opbouw denk dan aan de STAR methode. STAR staat voor: Situatie, Taak, Actie en Resultaat.

Maar aan de basis ligt natuurlijk dat je het leuk moet vinden om met mensen te zijn en te praten. Niet iedereen beleeft daar plezier aan. En dat is prima. Maar dan is het wel aan te raden om dit soort belangrijke gesprekken over te laten aan een andere beslisser die het wel leuk vindt. En goed kan! Iemand die ook weet hoe je je als kantoor moet ‘verkopen’. Zoals altijd geldt in een maatschap: verdeel de taken naar interesse en kunnen. Daar word je als kantoor alleen maar sterker van!

Bronnen:
http://www.carrieretijger.nl/carriere/solliciteren/sollicitatiegesprek/gesprekstechnieken/star

Boek:
Basisboek Interviewen: Handleiding Voor Het Voorbereiden En Afnemen Van Interviews van auteur: Ben Baarda

Podcast:
https://podcastluisteren.nl/ep/Radio-Swammerdam-Hoe-houd-je-een-goed-interview

Artikel geschreven door Peter A. Tijssen, senior recruiter accountancy & Martijn Betgem Senior Recruiter fiscaal.

Wil je doorpraten over dit onderwerp? Stuur Peter A. Tijssen of Martijn Betgem een app voor het maken van een afspraak: 0653 – 911545

Bel ons voor het inplannen van een afspraak of stel je vragen per e-mail. We komen er altijd zo snel mogelijk op terug.

Benieuwd wat Adviesgroep '88 voor je kan betekenen?