Goed fiscaal advies

Goed fiscaal advies?

Ondernemers waarderen het wanneer hun fiscalist vakjargon gebruikt. Maar hoe vind je nu de balans tussen begrijpelijk schrijven en het gebruik van jargon? Hoe schrijf je een goed fiscaal advies?

Fiscalist en vakjargon: betrouwbaarheid versus duidelijkheid
Je hebt vast weleens zo’n tekst gelezen waar geen doorkomen aan is. Vaak kenmerken deze teksten zich door veel moeilijk taalgebruik, onnodig lange zinnen of vakjargon dat voor een leek lastig te doorgronden is.

Jarenlang studeren om uiteindelijk voor je klant een goed fiscaal advies te kunnen schrijven. Daar gaat het in het kort om. Je weet je weg te vinden in de regelgeving en daardoor weet je je klanten van goed advies te dienen. En dat allemaal uiteindelijk om financieel voordeel te bewerkstelligen. Klinkt gemakkelijk, maar in de praktijk, o zo moeilijk!

Wil jij als fiscalist dat mensen jouw teksten wél lezen en begrijpen? Lees dan snel verder.


Andere interessante fiscale artikelen geschreven door Martijn Betgem:



De welbespraakte fiscalist
Wist je dat klanten het helemaal niet waarderen als je als fiscalist welbespraakt bent? Ondernemers willen dan hun financieel adviseur gewoon goed is in zijn werk. Softwarebedrijf Nextens  onderzocht hoe ondernemers de communicatie van fiscalisten waarderen. Hieruit bleek al snel dat bijna 70% van de ondervraagden liever ziet dat zijn belastingadviseur professioneel betrouwbaar overkomt, dan dat hij zich communicatief goed kan uitdrukken.

Pas op met jargon
Uit hetzelfde onderzoek bleek ook dat 13% een financieel-expert betrouwbaarder vindt als hij vaktaal gebruikt in plaats van eenvoudige taal. Betekent dit nu dat je je teksten vol moet stoppen met jargon om zo betrouwbaar over te komen? Nee, zeker niet. Voor klanten is er niets zo vervelend als niet weten waar je financiële man of vrouw mee bezig is. Uiteindelijk blijven ondernemers nog steeds zelf verantwoordelijk voor hun administratie en dan is het wel fijn als ze een beetje weten wat er gaande is. Probeer daarom in je teksten duidelijk uit te leggen waar het om gaat.

Als fiscalist heb je je jarenlang in allerlei vaktermen vastgebeten en bent daardoor ook bekend geraakt met de juridische opbouw van zinnen. Het blijkt voor veel jonge fiscalisten lastig om dit lot te laten, zodra ze actief het vakgebied in gaan. De kans dat je klant zelf jurist is, is niet al te groot. Maar ook voor niet juristen, blijft het soms bikkelen om door een juridisch A-4 tje te komen. Tel daarbij op dat Nederland zo’n 2,5 miljoen volwassenen telt die moeite hebben met lezen, schrijven of rekenen. Daar kan ook je klant toebehoren. Wat ik met het bovenstaande wil zeggen: de termen en juridische opbouw van teksten zal je moeten loslaten als je je klant ‘gelukkig’ wilt maken. En dat blijkt lastig na jaren studeren.

Goed fiscaal advies

Hoe schrijf je duidelijke teksten?
Er zijn veel punten waar je rekening mee kunt houden om je teksten leesbaar te maken. Om te beginnen kun je ervoor zorgen dat je teksten niet te lang zijn. Vuistdikke rapporten zijn voor een klant vaak helemaal niet interessant. Zorg dus dat je de boodschap in een tekst giet die op maximaal een A4’tje past. Gebruik daarbij geen onnodige afkortingen en wees tot slot zuinig met jargon. Kun je er een opsomming van maken? Doe dat dan. Dat maakt het scannen van een tekst makkelijker en benadrukt wat belangrijk is. Zo hoeft je klant het zelf niet te filteren uit de tekst. 

Een goed fiscaal advies begint natuurlijk met het signaleren van risico’s die de klant loopt. Daarna het opzetten van een ‘fiscaal skelet’; een schema waaraan je de fiscale punten ophangt. Daarna volgt de invulling. Hou die simpel en laat je advies eens lezen door een vriend of vriendin die niets met het fiscale vandoen heeft. 

Onvermijdelijk jargon
Is het echt nodig om jargon te gebruiken? Bepaal dan of je de hele uitleg misschien weg kunt laten. Soms kun je beter een stuk weglaten, dan iets opschrijven dat je lezers toch niet volledig begrijpen.

Kies je er toch voor om jargon te gebruiken, gebruik dan een term die algemeen bekend is. Zo zullen veel ondernemers wel bekend zijn met de term btw-aangifte, maar moeten ze langer nadenken over de aangifte omzetbelasting.

Artikel geschreven door Martijn Betgem, senior recruiter fiscaal

Wil je doorpraten over dit onderwerp? Stuur Martijn Betgem, recruiter fiscaal een app voor het maken van een afspraak: 06 107 558 75.

 

Benieuwd wat Adviesgroep '88 voor je kan betekenen?