jongere generatie langer binden

Wat zijn de middelen om de jongere generatie langer aan je te binden?

“Jonge accountants en fiscalisten leven in een andere wereld dan de partners”

In onze blog ‘De jonge generatie fiscalisten’ beschreven wij al hoe anders de jonge fiscalist ‘op de arbeidsmarkt’ staat. Dit geldt overigens ook voor de jonge accountant; het is een generatiedingetje zeggen we dan 😉.  Fijn of niet fijn, je zal er als accountants- en belastingadvieskantoor mee aan de slag moeten wil je de komende 10 jaar, je kantoor goed kunnen bemensen. 

In deze blog lees je dat de doelgroep niets (meer) heeft met lange termijn planning (Waar sta je over 5 jaar?). De junior fiscalist of accountant leeft nu en ziet wel waar hij of zij staat over een aantal jaar. Ook spelen ‘vrijheid’ en ‘afwisseling’ een belangrijke rol. Daardoor zeer moeilijk grijpbaar als het gaat om werven. Laat staan, selecteren. 

Wat kan je doen om deze doelgroep te vangen en voor langere tijd aan je te binden?


Twee maanden sabbatical

Ik sprak laatst een opdrachtgever die speelt met het idee om medewerkers, na twee jaar in dienst, een sabbatical van twee maanden in het vooruitzicht te stellen. Een middel dat zeker attractief is voor de jongere medewerker. Leg je de periode verder weg, bijvoorbeeld na vier jaar, dan sla je de plank al weer mis. 

Rouleren binnen kantoor

Dit is iets voor zo ver wij weten alleen Deloitte aanbiedt bij de start van je loopbaan. Wij vernemen regelmatig dat jongeren dit een sterk punten vinden; zo zie je veel en het is lekker afwisselend. Bovendien bouw je in korte tijd inzicht op in de verschillen tussen praktijken. 

Thuis/kantoor: wat maakt het uit

Het moet niet uitmaken waar je je laptop openklapt. Dat vindt de jonge generatie. Alles kan online en je moet ook een beetje genieten. Dus ruimte mate van flexibiliteit geeft je als kantoor duidelijk een streepje voor.

vacature buitenland

Workaction!

Is de nieuwste troef op wervingsgebied. Sterker nog, er is een organisatie die in de coronatijd is gestart en succesvol is: Sweet Spot.

Onderzoek wijst uit dat millennials zoeken naar een levensstijl waarin werk en levensgeluk flexibeler zijn in te vullen. Als je als werkgever kunt faciliteren dat medewerkers kunnen blijven werken en de gelegenheid hebben om nieuwe dingen te ontdekken en nieuwe ervaringen op te doen. Dan zit je met de huidige generatie goed! Een baan verschaffen moet je tegenwoordig zien als een middel om te groeien/ontwikkelen, niet meer als een financieel ruilmiddel. Een goed salaris is namelijk allang niet meer de belangrijkste contractvoorwaarde. (Je kunt toch geen huis meer kopen, kun je het beter in wat anders steken, is een veelgehoorde quote!).

Sweet Spot brengt de wensen en behoeften samen in een compleet verzorgd programma in Barcelona of Kaapstad. En belangrijk: zij faciliteren alles wat je als werknemer nodig hebt om je vaste, fulltime uren te werken in het buitenland. Daarnaast is er ruimte voor ontspanning en trainingen.

Tijdens je workaction woon en werk je enkele maanden in het buitenland, ontmoet je gelijkgestemden en voer je je dagelijkse werk of opdracht vanaf volledig uitgeruste flexplekken uit. Men biedt top werkruimte, comfortabele onderkomens (nee geen hostels) en een gemeenschap van andere ambitieuze workactioners.  – en dat allemaal in Barcelona of Kaapstad. Twee schitterende steden, geen tijdsverschil. Zon en zee in de buurt. En alle faciliteiten om er je werk goed uit te kunnen voeren. Op zowel Kaapstad als Barcelona zul je niet uitgekeken raken met de talloze dingen die je er kan doen.

Als je in één van deze steden woont, is het niet nodig om op vakantie te gaan om te kunnen genieten, want deze steden hebben alles wat je daarvoor nodig hebt.

Kansen voor de werkgever:

Als je als werkgever zo’n ervaring aan kunt bieden zit je front row op de arbeidsmarkt. Je geeft niet alleen gehoor aan de veranderende behoeftes van de nieuwe generatie werknemers, mar je loopt ook voorop in the war for talent. Belangrijk, want om als kantoor je langetermijn ambities te realiseren, is het van groot belang om talent aan te trekken en vast te houden. Het aanbieden van deze ervaring zal de reputatie als werkgever een boost geven om de ‘war for talent’ te winnen en zittende werknemers zullen twee keer nadenken voordat ze vertrekken. Daarnaast zorgen dergelijke aantrekkelijke werk- en ontwikkelingsvoorwaarden voor het verbeteren van het mentale welzijn van werknemers. Dat resulteert in minder burn-outs en minder ziektedagen, wat de productiviteit weer verhoogt. Het concept zal navolging krijgen, maar Sweet Spot is nu de eerste en kijkt naar zowel werkgever als werknemer.

 

Bekijk hier een aantal van onze vacatures voor belastingadviseurs in Amsterdam

Vacature BTW specialist publieke sector Amsterdam

Vacature BTW specialist publieke sector Amsterdam Onze opdrachtgever is een kantoor dat zich toelegt op de BTW-advisering binnen de PUBLIEKE SECTOR. Prima kantoor, sterk en hecht team van professionals. Een…

Vacature BTW specialist Amsterdam

Vacature BTW specialist Amsterdam Werken bij het leukste kantoor van Amsterdam? Mijn favoriete klant kent een leuke, vlotte sfeer, vrijwel geen afstand tussen partner en medewerker. Ik heb hier reeds…

vacature adviseur tax compliance (BTW) Amsterdam

Vacature adviseur tax compliance (BTW) Amsterdam Onze opdrachtgever is een kantoor dat zich toelegt op de BTW-advisering binnen de PUBLIEKE SECTOR. Prima kantoor, sterk en hecht team van professionals. Een…

Zoek via ons een andere baan!

Geïnteresseerd? Neem dan nu contact met ons op en hopelijk tot snel in Amsterdam!